Pages

Wednesday, June 2, 2010

Kisahnya Gaza

Bismillahirrahmanirrahim

Sebetulnya saya hendak menulis tentang perkara lain. Tetapi hati merasa semakin tidak senang apabila menjengah ke laman facebook dan melihat status serta link yang sahabat-sahabat berikan. Semuanya berkisar tentang perkembangan misi bantuan “Lifeline 4 Gaza” yang diancam Israel laknatullah. Benarlah, mereka tidak akan pernah merasa aman jika ada sesiapa yang menghulurkan bantuan kepada musuh utama mereka di Palestin.

Berita di bawah saya peroleh sewaktu singgah sebentar di homepage MSN Malaysia dan saya telah terjemahkannya ke bahasa Melayu.



[[12 sukarelawan Malaysia adalah di antara 124 aktivis bantuan Gaza yang dibebaskan oleh Israel pada hari ini (Rabu,2010/02/06).

Astro Awani melaporkan bahawa wartawan Ashwad Ismail, dan juru kamera Samsulkamal Abdu Latip telah tiba di Jordan.

Seorang jurucakap dari Astro berkata sukarelawan Malaysia itu dibebaskan pada sekitar 11:30 pagi di Jambatan Raja Hussein yang menjadi sempadan antara Israel dan Jordan.

Usaha untuk membawa kembali kesemua sukarelawan tersebut ke Malaysia sedang berlangsung oleh kedutaan Malaysia di Jordan.

Dalam wawancara televisyen tidak lama selepas Ahswad dibebaskan,beliau mengatakan bahawa mereka tidak membawa senjata tajam di dalam kapal tersebut tetapi pasukan komando Israel tetap menyerang kapal yang mengangkut bahan-bahan bantuan menuju ke Jalur Gaza.

"Orang-orang di atas kapal kami hanya menggunakan air untuk cuba mengusir pasukan yang datang ke kapal. Saya tidak melihat benda tajam. Jika ada, mungkin itu hanya item logam biasa yang boleh didapati di setiap kapal," dia berkata.

Dia menambah bahawa dia digari bersama dengan Samsulkamal ketika mereka dibawa ke bandar pelabuhan Israel Asdod sebelum dibebaskan 28 jam kemudian.

Para aktivis dari 12 negara muslim, kebanyakan dari mereka tanpa hubungan diplomatik dengan Israel, menyeberangi Jambatan Allenby untuk ke luar menggunakan lima bas Jordan.

Israel mengatakan 50 aktivis lain masih ditahan di negara itu untuk soal siasat.

Duta Besar Kuwait, Sheik Sabah Al Faisal berkata "16 sukarelawan Kuwait turut menaiki bas Jordan tersebut dan para aktivis lain berasal dari Azerbaijan, Indonesia, Pakistan, Algeria, Maghribi, Mauritania, Yaman, Oman dan Bahrain”.

Seluruh dunia mengecam hebat tindakan Israel sejak pasukan komando laut menghentikan bantuan armada di perairan antarabangsa sejak Isnin (2010/5/31) sehingga menyebabkan kematian 9 aktivis dan ramai yang lain cedera.



Menteri Luar Negeri, Datuk Seri Anifah Aman telah ke Jordan untuk menguruskan pembebasan dan kepulangan 12 aktivis Malaysia tersebut.Mereka telah ditahan apabila kapal bantuan Mavi Marmara diserang tentera Israel pada pagi Isnin yang lalu.]]

Sempat saya menonton berita jam 8 tadi. Sebuah lagi kapal yang memuatkan ubat-ubatan dan makanan dijadualkan tiba di perairan Gaza pagi Jumaat ini. Kapal Rachel Corrie itu turut ditumpangi oleh 6 orang rakyat Malaysia dari PGPO, wartawan tv3 dan seorang ahli Parlimen Perak.

Setelah lebih kurang seminggu misi ini bermula, para aktivis tetap bersemangat untuk menyempurnakannya biarpun terpaksa berdepan dengan tindakan ganas tentera rejim Zionis. Maha benar firman Allah yang termaktub di dalam kalam suci pegangan umat Islam.

"Orang-orang Yahudi dan Nasrani tidak akan senang kepada kamu hingga kamu mengikuti agama mereka. Katakanlah: "Sesungguhnya petunjuk Allah itulah petunjuk (yang benar)". Dan sesungguhnya jika kamu mengikuti kehendak mereka setelah pengetahuan datang kepadamu, maka Allah tidak lagi menjadi pelindung dan penolong bagimu." (Al-Baqarah:120)

Sokongan padu dari seluruh dunia terutamanya kaum muslimin terus dipertingkatkan. Biarpun tidak dapat bersama-sama menyeberang lautan ke bumi Gaza, namun iringan doa tetap tidak akan luput. Semoga misi bantuan tersebut sentiasa dilindungi Allah dan rakyat Gaza mampu keluar dari siksaan yang telah terlalu lama mereka tanggung.

No comments:

Post a Comment

 
Copyright 2009 Permukiman Fana. Powered by Blogger
Blogger Templates created by Deluxe Templates
Wordpress by Wpthemescreator
Blogger Showcase