Pages

Thursday, June 3, 2010

1 kilo gula di 1 Malaysia



“ Tunggu sini. Biar mak masuk dulu. Nanti mak keluar baru masuk”

Akur. Pendingin hawa dipasangkan. Berseorangan menunggu di dalam kereta.

Selang beberapa minit...

“ Tak ada jugak.”

Menggeleng kepala. “susahnya..” sekadar berbisik di dalam hati.
“Nak pergi mana lagi ni?”

“Balik je lah. Mak dah penat. ”

Jika tidak kerana menemani emak membeli barang-barang dapur pagi kelmarin,pasti saya masih tidak tahu betapa sukarnya mencari gula ketika ini. Disebabkan seorang hanya dihadkan untuk membeli 2 kg gula sahaja maka emak menyuruh saya masuk membeli gula selepas beliau selesai membeli. Namun, kami dihampakan kerana gula di pasaraya yang menjadi tempat kami membeli barang keperluan dan yang tidak pernah menghadapi sebarang masalah bekalan itu tiba-tiba juga terputus bekalan gula.

Tiba-tiba fikiran saya singgah pada bapa saudara yang akan mengadakan majlis kenduri perkahwinan anaknya hujung minggu ini. Pasti sesak dadanya memikirkan bagaimana mahu mencari gula di saat getir begini. Doaku semoga urusannya dipermudahkan.

Agak pelik juga apabila Menteri Perdagangan dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan , Dato’ Seri Ismail Sabri Yaakob mengatakan bahawa bekalan gula mencukupi. Siapa yang harus menerangkan situasi yang dihadapi rakyat kini? Sepertinya kerajaan 1 Malaysia tidak mampu menyelesaikannya dan rakyat umpama tidak lagi didahulukan. Janji untuk membangunkan projek-projek besar pada setiap kempen pilihanraya lebih diutamakan berbanding masalah sekecil gula.

Maka terburu-buru kerajaan menghidupkan semula kempen kurangkan gula dalam makanan. Cepat-cepat menyiarkan iklan-iklan di tv dan rencana di akhbar berkenaan bahayanya pengambilan gula berlebihan.

Ya, tidak dinafikan itu semua sangat tepat dan tidak boleh disangkal. Tetapi, perlukah sehingga tiada langsung gula dalam kehidupan? Jika hendak mendapatkan sekilo gula pun sampai perlu mencari ke sana ke mari, maka itu tidak lagi dinamakan mengurangkan gula dalam makanan tetapi menghapuskan terus gula daripada makanan.

Iyakah begitu teruk sekali keadaannya untuk mencari bekalan gula di Malaysia? Mungkin tidak ramai tahu, ia tidaklah sesukar ini jika gula Malaysia tidak diseludup ke negara jiran. Harga gula di Malaysia RM 1.65 sekilogram sedangkan di sana hampir RM 3. Bayangkan betapa banyaknya untung si penyeludup gula.

Ini saya peroleh dari satu sumber yang dipercayai. Menurut laporan media Pasukan Gerakan Marin (PGM), terdapat lebih 10 stor pemborong gula di tebing Sungai Golok sepanjang 15km di Tumpat. Setiap satu stor mampu menyimpan antara 10,000 sehingga 15,000 kg gula. Menurut PGM juga, gula Malaysia didapati berlambak di negara jiran. Adakah kerajaan 1 Malaysia ibarat menyusukan kera di hutan tetapi anak sendiri dibiar mati kelaparan?

Saat rakyat mencari 1 kilo gula yang susah nak dapat, apa yang kerajaan 1 Malaysia buat?

1 comment:

iNtuisiiNsurgeNsi said...

biasala tu..siapa yg nak membuka bekong di dada masing2.so byk lar alasan2 yg direka utk menutup kelemahan diri sendiri..=)

Post a Comment

 
Copyright 2009 Permukiman Fana. Powered by Blogger
Blogger Templates created by Deluxe Templates
Wordpress by Wpthemescreator
Blogger Showcase