Pages

Tuesday, December 21, 2010

Bicara seorang teman

Bismillahirrahmanirrahim.

Sedikit sahaja perkongsian untuk kali ini. Sebagai muhasabah, melalui hari-hari yang kian berliku. Perkongsian dari bait kata-kata seorang teman di alam maya. Menyejukkan hati di kala kerunsingan. Menyedarkan diri ini akan begitu indahnya nikmat bertuhan. Kuhargai bicara darimu wahai sahabat.


"Sebagai manusia, tangis dan tawa itu lumrah kehidupan. Terkadang kita senyum bahagia dan adakalanya hati gundah gelana. Takkan sempurna hidup ini andai sama setiap masa. Andaikanlah manis sahaja sentiasa, akhirnya jiwa pasti bosan dengannya dan sebaliknya juga. Hilanglah rasa syukur dan sifat menghargai pada Yang Maha Esa. Sesungguhnya Allah Maha Bijaksana dalam mengaturkan sesuatu perkara. Selagi nyawa bernafas, hidup mesti diteruskan."


"Usahlah jadikan kelemahan dan kekurangan pada diri sebagai tangisan dan alasan untuk melemahkan semangat dalam menghadapi dugaan. Dan usahlah jadikan kelebihan dan keistimewaan pada diri sebagai kesombongan dan faktor untuk berbangga diri dalam menjalani kehidupan. Sesungguhnya setiap insan ada kekurangan dan kelebihan diri, cuma ia meliputi aspek-aspek yang berbeza."

"Namun ramai gemar melihat kelebihan org lain, hingga jiwa sendiri menenggelamkan kelebihan diri, lalu terungkitlah kelemahan diri, hingga lupa org yang dikagumi itu juga punyai kelemahan. Hilanglah rasa syukur didlm hati, lalu tiadalah sifat rasa mencukupi pd diri..."

~..Renungan untuk aku dan kamu..~

2 comments:

gene47 said...

setiap insan punyai kelebihan & kekurangan sendiri.jadi..bersyukurlah dgn apa yg dikurniakan oleh-Nya..

farihah abdullah said...

betul3..thanks for the comment..trying to motivate myself in this tough phase.=)

Post a Comment

 
Copyright 2009 Permukiman Fana. Powered by Blogger
Blogger Templates created by Deluxe Templates
Wordpress by Wpthemescreator
Blogger Showcase